Erfaringer
så langt:
På vår skole (Sylte)
har vi kjørt dette opplegget for alle 1.klasser
siden høsten 2009...
Gledelig er det at flere "adopterer"
STL+ og lar seg inspirere. Gjennom et utstrakt arbeid
med "data" høster også elevene gode gevinster ut
over det å knekke lesekoden tidlig på høsten. Tekstbehandling
blir en del av hverdagen - lagring og gjenfinning
like så etter kort tid.
De får god tastaturtrening - bokstavene
har "fast plass" - lyd- og formlike bokstaver byttes
ikke om så lett. De får styrket det visuelle og autitive
ved lydene - og kjenner dem raskt igjen.
Skrivegleden er stor, vi imponeres
stadig over hva elever kan prestere langt nede i
klassene. Det er lett å rette feil, ingen "overstrykninger"
- å lese egne produkt blir enklere.
Elever med motoriske vansker opplever
ikke skuffelsen over å "ikke få til bokstavene" på
"papiret". Men de har også oppgaver på "papir" ;-)
Elever som er urolige, konsentrerer
seg bedre med "lyd på øret" og noe å "feste blikket
på", og de gleder seg til disse timene. Engasjementet
er på topp - fra år til år.

|